Heb je andere mensen horen praten over hun “blogs” terwijl je alleen maar kon glimlachen en knikken?
Ja, “blog” is een eigenaardig woord, dat visioenen oproept van door muggen geteisterde moerassen, en je kunt je niet voorstellen waarom mensen graag meer bezoekers naar hun land zouden willen krijgen.
Maar gretig zijn ze wel. Ondanks de nogal ongelukkige naam, blogs zijn de heetste dingen in communicatie sinds mobiele telefoons. Blogs zijn websites waarop bijna iedereen informatie over bijna elk onderwerp kan plaatsen zo vaak als ze willen. Blogs kunnen worden gewijd aan een enkel feitelijk onderwerp, of ze kunnen het equivalent zijn van persoonlijke dagboeken waarin mensen hun persoonlijke gedachten en observaties over de wereld vastleggen. De inhoud van een blog wordt alleen beperkt door de verbeeldingskracht van de maker of “auteur” van de blog.
Als je de gedachte aan je eigen blog aantrekkelijk vindt en een computer met internetverbinding hebt, zijn hier enkele suggesties om je te helpen een blog op gang te brengen en een publiek op te bouwen met wie je het kunt delen:
Kies eerst een onderwerp voor je blog waarover je graag communiceert en bereid je materiaal voor. Je mening over een onderwerp is prima, zolang ze maar gebaseerd zijn op een onderliggende waarde. Er zullen altijd mensen zijn die net zoveel weten over een onderwerp als jij, en als je een geloofwaardige blog wilt, moet je je uitspraken kunnen ondersteunen.
Voeg wat humor en persoonlijke ervaringen toe aan je onderwerp als je kunt. Het schrijven van een reisblog over plaatsen waar je daadwerkelijk bent geweest, en over kleurrijke locals die je daadwerkelijk bent tegengekomen, zal veel beter zijn om te lezen dan alleen feiten en cijfers te plaatsen die zijn opgepikt van reissites en tv-programma’s. Bied materiaal aan dat zowel beginnende reizigers zal aanspreken – zoals hoe je zakkenrollers kunt vermijden – als meer doorgewinterde – zoals de beste onontdekte attracties op een specifieke bestemming.
Beperk je blog niet tot je eigen ervaringen. Houd het up-to-date met nieuws dat van invloed kan zijn op degenen die geïnteresseerd zijn in uw onderwerp. Hoewel uw ervaringen mensen waardevol inzicht kunnen geven, moet u erkennen dat uw meningen over wat er met u is gebeurd of over een specifiek product tenslotte slechts meningen zijn. Geef mensen feitelijke informatie die ze zelf kunnen afwegen.
Houd je blog up-to-date. Op internet kan nieuws binnen enkele uren oud worden, en wat er een maand geleden is gebeurd, is oude geschiedenis. Mensen die een reis naar Thailand overwegen vertellen dat Thailand afgelopen september een staatsgreep heeft meegemaakt, zal hen niet helpen beslissen over een reis volgende maand. Hen op de hoogte houden van de vreedzame stand van zaken in Thailand vandaag, zal echter wel.
Het bijwerken van uw blog vereist een toezegging van u. Je moet een regelmatige tijd instellen om te zoeken naar en te schrijven over vers nieuws en het gepost te krijgen. Er zullen momenten zijn dat er niet veel is gebeurd en er zullen momenten zijn dat je niet snel genoeg kunt typen. Maar twee of drie keer per week zijn er niet te veel om iets nieuws te posten. Zelfs het is alleen om uw lezers te vertellen dat er niet veel aan de hand is, een paar gedachten te delen en uw lezers te vertellen wanneer ze de volgende keer moeten inchecken voor uw volgende item, verschijnen. Je publiek zal blijven terugkomen zolang ze weten dat je dat bent.
Houd je blog zo eenvoudig als je kunt, zonder te klinken alsof je je onderwerp niet volledig begrijpt. Je wilt zoveel mogelijk mensen aanspreken, en niets zal degenen die nieuw geïnteresseerd zijn in een onderwerp sneller wegjagen dan veel technisch jargon en statistieken. U kunt complexe informatie verstrekken, zolang u maar de moeite neemt om deze in gebruiksvriendelijke termen te plaatsen.
Zoek een gedenkwaardige naam voor uw blog en gebruik uw blogbewerkingsfunctie om deze in grote, vetgedrukte letters te plaatsen. “My Hiking Blog” zal waarschijnlijk alleen interessant klinken voor mama en papa en alleen omdat je ze nooit schrijft of belt terwijl je op avontuur bent. “Klimmen door de wolken” zal een beroep doen op degenen die de hoge plaatsen van de aarde aanpakken of dat willen.
Archiveer om de zoveel tijd, bijvoorbeeld aan het einde van elke maand, uw bestaande blogposts. Met uw blogeditor kunt u dit in minder dan een minuut doen. De berichten zijn nog steeds beschikbaar voor nieuwe bloglezers die willen bijpraten, of degenen die naar uw eerdere geschriften willen verwijzen. En maak een lijst met trefwoorden voor uw gearchiveerde werk, zodat nieuw verkeer zijn weg naar u kan vinden.
Zorg er ten slotte voor dat je blog professioneel wordt gepresenteerd. Je hebt een spellingscontrole, dus gebruik deze. Proeflees uw exemplaar en corrigeer eventuele grammatica- of interpunctiefouten voordat u uw werk plaatst. Als u niet zeker weet of u een woord goed gebruikt, kunt u hulp krijgen van een online woordenboek. Respecteer je lezers als intelligente, goed geïnformeerde mensen die net zo goed hun tijd elders kunnen doorbrengen.
Deze suggesties kunnen uw intrede in de wereld van bloggen succesvoller maken, maar het is aan u om u in te zetten voor het opbouwen en behouden van een publiek.