Met veel bedrijven die zich bezighouden met reclameoorlogen om het grootste deel van de levensvatbare markt van het internet te winnen, is het gemakkelijk om de intensiteit van de concurrentie af te leiden. Het internet en zijn netwerk van informatie groeien immers exponentieel met de minuut, terwijl de toename van het aantal gebruikers min of meer iets langzamer gaat.
Sommige bedrijven gebruiken betaalde advertenties op grote commerciële portals op internet, in de hoop dat het verkeer dat door deze pagina’s wordt gegenereerd uiteindelijk naar hun eigen bedrijfswebsite zal stromen. Anderen maken gebruik van het ingenieuze pay-per-click (PPC) systeem, dat vrijwel geen opstartkosten van de adverteerder vereist. Hij of zij betaalt alleen voor de hoeveelheid verkeer die hij of zij genereert via de toegang van het publiek tot zijn of haar website via die specifieke link; er wordt geen betaling gedaan bij de eerste advertentieplaatsing in verschillende media.
Deze twee reclamemiddelen zijn erop gericht om te proberen in grote mate toegankelijk te zijn voor een potentieel levensvatbare consumentenmarkt, omdat alleen dan winst kan worden gemaakt. Deze twee advertentiemethoden krijgen echter meer terrein omdat ze de capaciteit hebben om de positie van een website in de zoekresultaten in zoekmachines te verhogen.
Queryresultaten in zoekmachines, of de overeenkomsten die door een zoekmachine worden gevonden met de trefwoorden die door de gebruiker zijn ingevoerd, zijn belangrijk vanwege het feit dat dit de meest effectieve hulpmiddelen zijn waarmee gebruikers proberen toegang te krijgen tot informatie op internet. De hoeveelheid informatie die over verschillende onderwerpen bestaat, is gewoon overweldigend, wat de reden is waarom mensen gebruik maken van zoekmachines om voor hen het vuile werk te doen van het doorlopen van internet rommel en hen resultaten te geven die zijn gerangschikt op basis van relevantie voor wat ze precies zoeken.
PPC’s verhogen ook de kans dat de website hoger wordt gerangschikt. Google Adwords creëert bijvoorbeeld al een aangeboren rankingsysteem binnen hun advertentiesysteem, zodat zelfs bij het prioriteren van welke advertenties op een bepaalde pagina worden gepubliceerd, degenen met een grotere relevantie toegankelijk worden gemaakt voor het publiek.
Een andere techniek om de rankings te verhogen, is door kwaliteitsinformatie te bieden die zowel zeer relevant is als gericht op een bepaalde reeks zoekwoorden die vooraf door de website zijn bepaald. Met een zorgvuldige marktstudie en een studie van consumentengedrag kunnen bedrijven precies bestuderen welke zoekwoorden verkeer opleveren en vervolgens hun bedrijfswebsite vormgeven om zo goed mogelijk aan de vraag te voldoen.
Omdat het internet echter zo concurrerend is als het is, is het niet voldoende om slechts een van de vele methoden te gebruiken om het verkeer te vergroten. Een ander middel dat is geprezen in het echt leveren van meer verkeer naar de website in het kader van SEO is linkbuilding. Linkbuilding is het proces waarbij een website wordt geadverteerd op een andere website die zich bezighoudt met een vergelijkbaar interessegebied. Meestal kan een uitwisseling van links plaatsvinden, wat wederzijdse voordelen kan opleveren voor beide bedrijven.
Linkbuilding en productieve linkuitwisselingen kunnen een SEO-campagne maken of breken om de zoekmachine te optimaliseren. Het vereist een zekere mate van ervaring en veel interactieve communicatie om ervoor te zorgen dat de link op een andere website terechtkomt. Wanneer dit gebeurt, kan iemands website al meer dan eens op de zoekmachine verschijnen – de eerste is de directe pagina van de website die het bevat; de rest zijn externe toegangspunten van links door andere pagina’s.
Dit kan eerst, door de indruk te wekken van expertise op een bepaald gebied. Door deze indruk te creëren bij zowel collega’s als klanten, wordt de website gerespecteerd. Bovendien kan dit een niveau van verhandelbaarheid van de kant van de website creëren, waardoor mensen gemakkelijker de inhoud van de pagina’s kunnen vertrouwen. In feite wordt het gemakkelijker om links te bouwen met een andere website die mogelijk verbonden wil zijn met het imago en de reputatie die door het bedrijf zijn opgebouwd.
Een andere manier om dit te doen is door de hulp in te roepen van affiliate webpagina’s. Bedrijven proberen partners te maken door voortdurend producten, artikelen en diensten te beoordelen die door andere bedrijven op hun websites worden aangeboden en die kunnen dienen om de service of producten aan te vullen met hun eigen. Dit geeft het andere bedrijf een grotere impuls om links naar het bedrijf te bieden, omdat het tenslotte hun product bevat. Dit resulteert ook in wederzijdse verwijzing, vooral in het geval van twee complementaire producten.
Een integraal onderdeel van de beslissing om links met websites te bouwen, is het bepalen van de geschiktheid van een bepaalde website om een linkpartner te worden. De nadruk wordt gelegd op fatsoenlijke linkpartners die min of meer hetzelfde merk van ethische SEO beoefenen als de eigen. Bovendien is het erg belangrijk om je te richten op mogelijke linkpartners die daadwerkelijk ontvankelijk zijn voor het idee om links uit te wisselen. Door uitnodigingen voor linkbuilding te targeten, krijgt het bedrijf een betere kans om daadwerkelijk echte linkpartners te krijgen die uiteindelijk het bedrijf aan hun website zullen koppelen.
Relevantie, congruentie en zelfs vergelijkbare reputatie zijn slechts enkele factoren die linkbuildingcampagnes effectiever kunnen maken. Met effectieve links wordt het uiterlijk van een zoekmachine van een bedrijf gemaximaliseerd en vergroot.