Tetris was het eerste computerspel waarbij tetromino-stukken vielen die de spelspeler moet uitlijnen om een ononderbroken lijn te creëren die vervolgens verdwijnt om meer speelruimte vrij te maken. Als de speler niet in staat is om een ononderbroken lijn te maken, wordt de speelruimte snel druk tot het punt waarop er geen ruimte meer beschikbaar is en het spel voorbij is.
Het spel Tetris werd voor het eerst geprogrammeerd in 1985 in de voormalige Sovjet-Unie door Alexey Pazhitnov. Het draaide op een machine genaamd een Electronica 60, maar werd snel geporteerd om te draaien op een IBM PC in dezelfde maand van de eerste release. Een maand later en het spel was geport voor gebruik op de Apple II en de Commodore 64 door een programmeerteam in Hongarije.
Het spel zag al snel interesse van een softwarehuis in het Verenigd Koninkrijk, Andromeda, die het in 1986 in het VK en de VS uitbracht, hoewel de oorspronkelijke programmeur Pazhitnov niet had ingestemd met een verkoop- of licentieovereenkomst. Toch slaagde Anromeda erin om licenties voor het spel te bemachtigen en Tetris op de markt te brengen als ‘Het eerste spel van achter het ijzeren gordijn’. Tetris was meteen een hit en had duizenden mensen verslaafd.
Een nieuw bedrijf, ELORG, begon onderhandelingen namens Pazhitnov en uiteindelijk werden de licentierechten in 1989 aan Nintendo verleend voor een bedrag van tussen de 3 en 5 miljoen dollar. Nintendo oefende snel hun zakelijke kracht uit en verbood elk ander bedrijf om het spel op de markt te brengen waar Andromeda een licentie voor had gegeven, inclusief Atari. Tetris was op dat moment echter het best verkopende spel op alle formaten geworden.
Vandaag de dag is Tetris nog steeds enorm populair, met versies die op alle formaten draaien, en er nog steeds in slagen om mensen verslaafd te maken door de eenvoudige maar verslavende gameplay.